Gå til hovedindhold
logo

Haderslev Udsatteråd

Haderslev Udsatteråd består af 17 medlemmer. Rådets opgave er blandt andet at skabe opmærksomhed omkring løsninger af problemer for udsatte.

Indhold

    Hvad er Haderslev Udsatteråds opgaver?

    Rådets opgaver er blandt andet, at

    • høres i sager, der vedrører grupper af udsatte,
    • rådgive og selv aktivt at opsøge løsninger på problemer vedrørende udsatte,
    • sørge for at udsattes erfaringer og meninger bliver hørt,
    • udvikle metoder der sikrer inddragelse og indflydelse,
    • Samarbejde med frivillige interesseorganisationer på området.
       
      Haderslev Udsatteråd kan ikke behandle spørgsmål om enkeltsager, herunder personalesager eller konkrete klagesager.

    Om Haderslev Udsatteråd

    Heidi Kjær, formand (Borgerrepræsentant)

    Anne Pedersen, næstformand (Borgerrepræsentant)

    Lene Margård Pedersen (Borgerrepræsentant)

    Britt Hedegaard Nielsen (Borgerrepræsentant)

    • E-mail: brini@haderslev.dk
    • Udpeget af Landsforeningen SIND/Bedre Psykiatri lokalforening

    Barry Knutzen (Borgerrepræsentant)

    Gitte Jochumsen (Borgerrepræsentant)

    Inga Lykke (Politisk udpeget)

    Thomas Vedsted (Politisk udpeget)

    Kim Kabelka (Politisk udpeget)

    Hanne Petersen (Politisk udpeget)

    Helle Thygesen Smidt (Sekretær for Haderslev Udsatteråd)

    • Tirsdag den 16. januar 2024
    • Tirsdag den 20. februar 2024
    • Tirsdag den 12. marts 2024
    • Tirsdag den 23. april 2024
    • Tirsdag den 21. maj 2024
    • Tirsdag den 18. juni 2024
    • Tirsdag den 20. august 2024
    • Tirsdag den 24. september 2024
    • Tirsdag den 22. oktober 2024
    • Tirsdag den 19. november 2024
    • Tirsdag den 10. december 2024

    Alle møder foregår fra klokken 17:15 – 19:30.

    Formål og opgaver

    §1 Haderslev Kommunalbestyrelse nedsætter med denne vedtægt et råd i henhold til servicelovens § 16, stk. 2

    §2 Rådets navn er Haderslev Udsatteråd (i det følgende ”Rådet”)

    §3 Rådet har til formål at skabe fokus på udsatte borgeres situation i Haderslev Kommune

    §4 Rådets opgaver består i at

    • Skabe opmærksomhed omkring løsningen af problemer for udsatte
    • Høres i beslutninger der vedrører grupper af udsatte, inden beslutninger i kommunalbestyrelsen
    • Være rådgivende og selv aktivt opsøge løsninger på problemer vedrørende udsatte
    • Sørge for at udsattes erfaringer og meninger bliver hørt
    • Udvikle metoder der sikrer brugerinddragelse og indflydelse
    • Samarbejde med de frivillige interesseorganisationer på området
    • Formidle, skabe opmærksomhed og vejlede bredt til offentligheden, for at forebygge stigmatisering og skabe rummelighed
    • Vejlede politikere og beslutningstagere om spørgsmål vedrørende udsathed
    • Udarbejde en årsberetning vedrørende Rådets arbejde.

    Rådets sammensætning

    §5 Rådet består af 12-18 medlemmer, der skal være bosiddende i Haderslev Kommune eller nær tilknytning til Haderslev Kommune.

    §6 Haderslev Kommunalbestyrelse udpeger blandt sine medlemmer 4 medlemmer til Rådet.

    §7 Rådet sammensættes i øvrigt, så der som minimum sikres viden om hjemløshed. misbrug og sindslidende. Det tilstræbes, at der fra de enkelte grupper er både personer med selvoplevet erfaring med at være udsat og fagpersoner, herunder frivillige, i Rådet.

    §8 Andre grupper af udsatte, herunder voldsramte, prostituerede, traumatiserede, økonomisk udsatte eller ensomme, eller organisationer, der arbejder med udsatte, kan være repræsenteret i Rådet med henblik på, at Rådet har så bred en repræsentation som muligt. Udsatte børn og unge er alene repræsenteret ved fagpersoner.

    §9 Ved Rådets sammensætning inddrages bruger- og interesseorganisationer i Haderslev Kommune, der opfordres til at indstille medlemmer til Rådet. Endelig udpegning sker ved det stående udvalg, som varetager forvaltningen af socialområdet for voksne.

    §10 Medlemmer udpeget af Haderslev Kommunalbestyrelse har taleret, men ikke stemmeret i Rådet. Øvrige medlemmer har både tale- og stemmeret.

    §11 Der kan udpeges suppleanter for medlemmer i Rådet.

    §12 Ønsker et medlem at udtræde af Rådet inde funktionsperiodens udløb indtræder en eventuel suppleant som fast medlem af Rådet. Er der ingen suppleant udpeges et nyt medlem af det stående udvalg, som varetager forvaltningen af socialområdet for voksne.

    Udpegning og konstituering

    §13 Rådets funktionsperiode er 4 år og følger den kommunale valgperiode.

    §14 Rådet afholder sit konstituerende møde senest 1 måned efter Rådet er blevet nedsat. Haderslev Kommunalbestyrelse påser, at der indkaldes til Rådets konstituerende møde.

    §15 På det konstituerende møde vælger Rådet sin formand og næstformand. Der foretages ny udpegning af formand, næstformand eller medlemmer til rådet, hvis disse udtræder af Rådet, eller hvis 2/3 af Rådets medlemmer beslutter dette.

    §16 Rådet fastsætter selv sin forretningsorden.

    Rådets Møder

    §17 Rådet holder møde mindst en gang i kvartalet. Rådet fastsætter selv tid og sted for sine møder.

    Stk. 2 Rådet afholder endvidere møde, når mindst 1/3 af dets medlemmer fremsætter anmodning herom ved henvendelse til Rådets sekretariat.

    §18 Rådets møder er ikke offentlige.

    Stk. 2 Rådet kan beslutte at ansat i kommunen deltager i mødet med henblik på sekretariatsbetjening, og at andre overværer forhandlingerne med henblik på en sags oplysning.

    §19 Dagsorden og beslutningsprotokol for Rådets møder offentliggøres.

    §20 Rådet er beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen af de stemmeberettigede medlemmer er til stede.

    Stk. 2 Rådet træffer beslutning med simpelt flertal. Et mindretal kan desuden få sin opfattelse tilført beslutningsprotokollen.

    Rådets Økonomi

    §21 Haderslev Kommunalbestyrelse stiller et årligt budget til rådighed for Rådet. Herudover stilles der sekretærbistand til rådighed for Rådet.

    Stk. 2 Medlemmer af Rådet modtager hverken vederlag, diæt eller kørselsgodtgørelse.

    Ændringer eller ophør

    §22 Haderslev Kommunalbestyrelse kan træffe beslutning om ændringer i denne vedtægt eller ophør af Haderslev Udsatteråd.

    Vedtaget af Haderslev Kommunalbestyrelse den 20. december 2022.

    § 1 - Valg af formand og næstformand

    Rådet vælger af sin midte en formand og en næstformand. Rådet vælger først en formand, dernæst en næstformand.

    Stk. 2. Formand og næstformand vælges blandt borgerrepræsentanterne

    Stk. 3. I tilfælde af stemmelighed mellem to kandidater til henholdsvis formands- og næstformandsposten, afgøres valget ved lodtrækning

    Stk. 4. Formanden og næstformanden udgør et formandskab

    § 2 – Haderslev Udsatteråds møder

    Kommunalbestyrelsen tager initiativ til indkaldelse af det første møde efter kommunalvalget.

    Stk. 2. Kommunalbestyrelsen retter senest 1 måned efter kommunalvalget henvendelse til relevante organisationer, forening og andre relevante tilbud, jf. Haderslev Udsatteråds vedtægter, i kommunen med henblik på udpegning af medlemmer til Haderslev Udsatteråd.

    Stk. 3. Haderslev Udsatteråd kan indstille til forvaltningen og det kommunale udvalg for området, hvis rådet ønsker mulige/aktuelle kommende medlemmer til at være en supplering af Haderslev Udsatteråd. Det er alene det kommunale udvalgs beslutning, hvorvidt kandidaten kan udpeges i løbet af funktionsperioden.

    Stk. 4. Det konstituerende møde indkaldes og ledes – indtil valg af formand har fundet sted – af det medlem, som længst har været medlem i Haderslev Udsatteråd.

    Stk. 5. Haderslev Udsatteråd fastlægger selv sin forretningsorden.

    Stk. 6. Rådet kan indkaldes på initiativ af formanden, eller når mindst 1/3 af rådets medlemmer fremsætter anmodning herom ved henvendelse til Rådets sekretariat.

    Stk. 7. Rådet afholder møder efter behov, dog mindst 4 gange årligt, dog ikke i juli måned:

    • Rådets møder ledes af næstformanden. I dennes fravær ledes møderne af et af rådet valgt medlem
    • Rådets møder er ikke offentlige
    • Rådet bemyndiger formandskabet til at afgive høringssvar på rådets vegne, når forholdene af tidsmæssige årsager taler herfor. I så fald vil Haderslev Udsatteråd blive orienteret om formandskabets svar via mail, for kommentarer inden indsendelse af høringssvar
    • Rådet kan efter behov nedsætte arbejdsgrupper til belysning af særlige problemstillinger
    • Rådet kan afholde temadag til belysning af særlige problemstillinger
    • Rådets ordinære møder fastlægges så vidt muligt et år frem

    Stk. 8. Formandskabet udarbejder med sekretariatsbistand fra forvaltningen dagsorden til næstkommende møde. Endelig dagsorden udsendes elektronisk via First Agenda eventuelle arbejdsbilag via Haderslevmail senest 7 dage før mødets afholdelse. Dagsordenen offentliggøres på kommunens hjemmeside med bilag. Ikke færdigbehandlede bilag vil blive fremsendt til rådsmedlemmerne via deres Haderslevmail.

    Stk. 9. Hvis det kræves, kan indkaldelse til ekstraordinære møder ske med kortere varsel end 5 dage.

    Stk. 10. Dagsorden til rådets møder har følgende faste punkter:

    • Godkendelse af dagsorden
    • Godkendelse af referat
    • Gensidig orientering
    • Kommende møder
    • Eventuelt

    Stk. 11. Hvert punkt på dagsordenen indeholder generelt en sagsfremstilling og en indstilling til Rådets behandling.

    Stk. 12. En sag, der ikke har været optaget på dagsordenen, kan ved mødets begyndelse optages, hvis rådet finder at sagen ikke kan udsættes.

    Stk. 13. Et referat er godkendt medmindre et eller flere medlemmer på næste møde protesterer, dog skal rådsmedlemmet selv have deltaget i punktet, hvorpå det protesteres.

    Stk. 14. Til møderne kan der inviteres personer, som kan belyse/orientere om relevante emner. Rådets suppleanter kan inviteres til dette.

    Stk. 15. Til møderne kan der inviteres personer/foreningsrepræsentanter/medlemmer af Handicaprådet/Seniorrådet i Haderslev Kommune, for hvem det enkelte punkt kunne være af relevans.

    Stk. 16. Haderslev Udsatteråd kan indkalde de politiske udvalg m.fl. til dialogmøder, når de finder det aktuelt for rådets arbejde.

    § 3 - Beslutninger

    Rådet er beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen af rådets medlemmer (eller deres suppleanter) er til stede.

    Stk. 2. Sekretariatet udarbejder fyldestgørende referat på mødet. Referatet udsendes elektronisk hurtigst muligt efter mødet via First Agenda. Referatet lægges på kommunens hjemmeside.

    Stk. 3. I referatet anføres for hvert punkt, hvem der var fraværende.

    Stk. 4. Rådet er et dialogforum, hvorfor der som udgangspunkt arbejdes ud fra princippet om konsensus og træffes beslutninger i enighed. Er der behov for at træffe beslutninger ved afstemning sker det, når rådet er beslutningsdygtigt, ved almindelig stemmeflerhed gennem afstemning blandt de fremmødte medlemmer. Er der ikke konsensus om en beslutning, kan rådsmedlemmer, hvis det ønskes, få deres særlige bemærkninger medsendt som bilag til referatet. Det forudsætter, at de fremsættes skriftligt.

    Stk. 5. Ved det ordinære medlems forfald orienteres sekretariatet, og medlemmet indkalder selv sin suppleant.

    Stk. 6. Afstemning sker ved håndsoprækning. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.

    Stk. 7. Skriftlig afstemning foretages, hvis et medlem begærer dette.

    § 4 - Diæter og udgiftsgodtgørelse

    Haderslev Kommunalbestyrelse yder ikke diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse til medlemmer af Udsatterådet.

    Stk. 2. Der udleveres fra rådet en IPad med tilhørende privat adgangskode til First Agenda samt en arbejdsmailadresse (kaldet Haderslevmail), Der skiftes adgangskode minimum hver 3. måned.

    § 5 – Pressen og offentlighed

    Formandskabet fungerer som pressechef for rådet.

    Stk. 2. Rådets vejledende udtalelser offentliggøres og sendes til relevante myndigheder, organisationer og personer.

    §6 – Tavshedspligt og inhabilitet

    Medlemmerne af Haderslev Udsatteråd samt personer, som deltager i møderne, er omfattet af Forvaltningslovens regler om inhabilitet og har tavshedspligt efter lovgivningens almindelige regler om dette.

    Stk. 2. Et medlem, som er vidende om, at reglerne om inhabilitet kan gælde for vedkommende, skal give rådet besked herom inden påbegyndelse af punktet.

    § 7 - Ændring af forretningsorden

    Denne forretningsorden kan ændres, hvis 2/3 af et beslutningsdygtigt råd kan tilslutte sig ændringsforslaget.

    § 8 - Ikrafttræden

    Forretningsorden for Haderslev Udsatteråd er vedtaget af rådet den 21. februar 2023, og træder i kraft samme dato.

    Dagsordener og referater fra Haderslev Udsatteråd

    Her kan du læse åbne dagsordener og referater fra møder i Haderslev Udsatteråd. Du har også mulighed for at abonnere på både dagsordener og referater fra møderne.

    Åbningstider

    Fremmøde (efter aftale)

    Mandag 09:00 13:00
    Tirsdag 09:00 13:00
    Onsdag 09:00 13:00
    Torsdag Lukket
    Fredag Lukket
    Lørdag Lukket
    Søndag Lukket

    Lukket Åben

    Christian X's Vej 39, Indgang A, 6100 Haderslev

    29 62 97 14

    Telefontid

    Mandag 08:00 13:00
    Tirsdag 08:00 13:00
    Onsdag 08:00 13:00
    Torsdag Lukket
    Fredag Lukket
    Lørdag Lukket
    Søndag Lukket

    Lukket Åben